Να σας δείξω και εγώ με την σειρά μου την δική μου εγκατάσταση υγραεριοκίνησης, σε ένα Toyota Yaris Verso 1.3 μοντέλο 2000 με 150.000 χιλιόμετρα στην πλάτη του.
Η εγκατάσταση έγινε πριν ένα μήνα στο συνεργείο της Toyota που πάω πάντα για τα τακτικά service το αμάξι (έχουν γίνει όλα και όπως πρέπει). Προφανώς η εγκατάσταση δεν είναι Toyota, αλλά είναι με την εγγύηση (2ετή) του εξουσιοδοτημένου συνεργείου. Προσωπικά επέλεξα την συγκεκριμένη λύση (που δεν ήταν η φθηνότερη, αλλά λογική σε κόστος) για να έχω το κεφάλι μου μου ήσυχο αν παρουσιαστούν προβλήματα, θα έχω να μιλάω με 1 αντί 2 (και πιθανά μη συνεργάσιμα) συνεργεία. Πήρα το πακέτο all inclusive και παρέλαβα μόνον την άδεια από το Υπουργείο. ΚΤΕΟ κλπ τα έκανε το συνεργείο. Το αμάξι έμεινε στο συνεργείο 2μιση μέρες (Δευτέρα 10.00 παρέδωσα, Τετάρτη 13.00 παρέλαβα). Η εγκατάσταση είναι της εταιρίας Ultra Gas που είναι αγγλικής τεχνολογίας (κατά το συνεργείο) αλλά τουρκικής κατασκευής (κατά τα επίσημα έγγραφα). Πήρα κανονική απόδειξη από το συνεργείο που είναι και εγγύηση (μαζί με όλα τα συνοδευτικά χαρτιά).
Επειδή το αμάξι είναι πολυμορφικό υπάρχουν αρκετοί χώροι και η εγκατάσταση ήταν πρακτικά άνετη, χωρίς να χάσω ουσιαστικά σε χώρους. Το νέο τεπόζιτο τοποθετήθηκε στην θέση της ρεζέρβας (ασφαλείας, στενή). Μπήκε ένα tank των 47 λίτρων, που γεμίζει με περίπου 40 λίτρα υγραέριο. Το πάτωμα του χώρου αποσκευών ανέβηκε περίπου 5 εκατοστά που το θεωρώ μικρό κακό. Η ρεζέρβα ευτυχώς χώρεσε (μαζί με γρύλους, τρίγωνα και λοιπά εργαλεία) μια χαρά κάτω από το αριστερό πάτωμα και έτσι την έχω πάντα μαζί μου και είναι αόρατη. Έχω διαθέσιμο και το δεξί πάτωμα για αποθήκευση άλλων αντικειμένων. Στο χώρο αποσκευών έκοψα (εγώ) το σκληρό κάλυμα, έβαλα από πάνω και ένα δεύτερο πάτωμα-τσόχα και είμαι σχεδόν μια χαρά. Με τα 40 λίτρα έχω μετρημένη αυτονομία 450 χιλιόμετρα που θεωρώ καλό συμβιβασμό. Η τάπα πλήρωσης καυσίμου μπήκε πίσω αριστερά χαμηλά στον πίσω προφυλακτήρα.
Στην καμπίνα μπήκε μόνον το ενδεικτικό μπουτόν με τις (αναξιόπιστες) ενδείξεις χρήσης του tank. Μπήκε σε μια διαθέσιμη κενή θέση για μπουτόν, μέση μπροστά αριστερά.
Στον χώρο του κινητήρα έγινε η σύνηθης εγκατάσταση. Η κεντρική μονάδα (ECU) μπήκε κολλητά στην μπαταρία και σχεδόν δεν φαίνεται. Τα μπεκάκια κλπ μπήκαν κάτω από το προστατευτικό καπάκι του μοτέρ (που ανέβηκε ~1 εκατοστό) και επίσης δεν φαίνονται. Τα λοιπά εξαρτήματα (βαλβίδες, πνεύμονας, φίλτρο, αισθητήρες κλπ) μπήκαν εκτιμώ αρκετά τακτοποιημένα.
Ακολουθούν και μερικές ενδεικτικές φωτό από την εγκατάσταση:
Γενική άποψη μοτέρ:
Κεντρική μονάδα δίπλα στην μπαταρία:
Το τεπόζιτο 47lt:
Η πολυβαλβίδα:
Η τάπα πλήρωσης:
Καλωδιώσεις κάτω από το πάτωμα:
Η κονσόλα με το μπουτόν (αριστερά, δίπλα στον ρυθμιστή ύψους για τα φώτα):
Το μπουτόν από κοντά (LEDs για βενζίνη, gas, και 4 για το tank):
Να αναφέρω ότι ο δείκτης για το tank είναι αρκετά αναξιόπιστος: έχει 4 LEDs για αυτονομία 450 χιλιόμετρα. Θεωρητικά θα έπρεπε να σβήνει ένα ανά 100 χιλιόμετρα (για να έχω και 50 χιλιόμετρα ρεζέρβα). Πρακτικά σβήνει από 1 ανά 50 χιλιόμετρα, στα 250 έχει μείνει αναμένο μόνον το 1, και στα 200 χιλιόμετρα αναβοσβήνει για να γεμίζω. Εγώ απλά το αγνοώ γιατί χρησιμοποιώ έναν μερικό χιλιομετρητή (μηδενίζω όταν φουλάρω) και γνωρίζω από μόνος μου πόσο καύσιμο έχω ακόμα. Μέχρι σήμερα το έχω πάει μέχρι 430 χωρίς να μείνω, και έχω βάλει (φουλάρισμα πάντα) 39 λίτρα.
Μόλις βρω λίγο χρόνο θα βάλω περισσότερες φωτό.
Συνοπτικά η χρήση του συστήματος είναι μέχρι σήμερα απροβλημάτιστη, δεν έχω παρατηρήσει καμιά διαφορά στην χρήση υγραέριο σε σχέση με βενζίνη, έχω νέα κατανάλωση +10% (μέση 8.8 έναντι 8.0 lt/10km) και πραγματική οικονομία περίπου -45%. Με βάση τις τρέχουσες τιμές καυσίμων θα αποσβέσω την επένδυσή μου σε περίπου 17.000 χιλιόμετρα ή 1μιση χρόνο.
Τα όποια σχόλια είναι πάντα ευπρόσδεκτα.